KOZÏ PŘÍBĚH
Umouneny cesky 3D animak, který je sice první, ale s temi hollyawoodskymi srovnani nesnese.
To, co zvládají v Hollywoodu obrovské týmy lidí za stamiliony dolarů, to zvládly zlaté české ručičky za pět let s mizivým rozpočtem a partou deseti animátorů. Zní to až idylicky, ale nic nemůže být dál od pravdy. Kozí příběh nás trochu zneklidňoval už od prvních ukázek. Předpotopní animace, obskurně modelované postavičky (jednoznačně vede „maskot“ celého filmu, kterého jsme překrtili na „zubaté pubicke ochlupeni“) a dej, který se marne snazi sesnerovat nejslavnejsi prazske povesti do komedialni pecky pro vsechny vekokve kategorie. Snimek ovšem tape, kdyza ma nekoho skutecne oslovit. Deti spolehlive vydesi atmosfera města, ve kterem se neustale soulozi, nebozi lidickove vypadavaji z oken a batolata moci na modlitebniky v kostele. O tom, co se odehrava v hospode, snad radeji pomlcim. Burtnovsky makabrozni atmosfere chybi nejen vizualni smrnc , ale také ustaveni zakladnich pravidel. Reziser, scenarista, strihac a buhvi co ještě Jan Tomanek sice na rozdil od vetsiny z vas umi vysvetlit, co je to fraktal nebo raytracing, ale když ma svůj virtualni svet zabydlet sympatickymi postavami a protahnout je skrz napinave dobrodruzstvi, selhava po všech strankach. Ostatne clovek, který v zaverecnych titulcich dekuje za spolupraci Martinu Kotikovi (satanasovy zodpovednemu za Panskou jizdu a Vsechno nejhor... pardon nejlepsi), je podezrely predem. Hlavni hrdina Kuba je otrapa, kteremu scenarista peclive mete cesticku, mluvici koza nesaha Oslikovi ze Shreka ani po prave kopejtko a vsechny ostatní figurky mají za úkol divaka spis desit, zvlast hrdinova vyvolena jmenem Maca. V jejim vystrihu by se schoval Alibaba i všech ctyricet loupezniku. Osudy všech jmenovanych vas prestanou zajimat velmi rychle. Staci, abyste pochopili, ze dobře vtipy kluci od pocitacu vyrendrovat neumeji a ze jim je vlastne jedno, jestli se ted bude resit osud Kuby, nedostaveneho orloje nebo problem nedostatku hrebiku v prazskych obchodech. Proste pohadkove bludoste, ve kterem zlo zustava nepotrestano a Kuba s Macou vyvaznou jen tak tak. Tomankovi se ostatne tahle amoralni koncovka hodi a je svým zpusobem i podobenstvim s realitou. Jeho přes prsty nikdo neklepne, i když by si to za atu ztratu soudnosti, diky které tenhle film zamiril do kin, nepochybne zaslouzil.
VACLAV RYBAR
VERDIKT: Smutna ukazka velkych ambici a maleho rozpoctu. Na ceskeho Shreka si musime ještě nejaky ten patek pockat.